CATERINA DAVINIO HOME PAGE

Cv & Statement

Digital images 1992-1995  1996-2000  2001-2002  2003

Download Video Works

Home

 

 

 

CATERINA DAVINIO / Publications

Downloads of video work (or VHS, or CD ROM mpeg version) is available for curators and gallery owners. Please, contact the artist for request: davinio@tin.it . Images of other work (photos, digital, web) is available in jpeg format on CD or can be sent through secure web file, or as signed printed matter on various supports.

 

COLOR COLOR, Novel, Campanotto, Pasian di Prato (UD), Italy, 1998

Leggi una presentazione in italiano di Francesco Muzzioli.

 

TECNO-POESIA E REALTÀ VIRTUALI (Techno-Poetry and Virtual Realities), Essay, Sometti, Mantova 2002. Bilingual: Italian-English. In the Collection: Archivi della Poesia del 900, directed by Eugenio Miccini. Support: Mantova Municipality. Preface: Eugenio Miccini.

 

OTHER PUBLICATIONS

 

PUBBLICATIONS (INCLUSIONS)

 

 

CATERINA DAVINIO,  CÒLOR CÒLOR, ROMANZO, CAMPANOTTO 1998

Romanzo (Finalista al Premio Letterario Feronia 1999) Presentazione di Francesco Muzzioli: "I colori dello sperimentalismo narrativo" Per leggere un'altra recensione di Còlor còlor vai al sito di informazioni editoriali vai al sito di informazioni editoriali ALICE.IT .

L'amore di una dodicenne difficile per un uomo di quarant'anni, in un piccolo paese di montagna, s'intreccia al destino di altri personaggi al di là del bene e del male, emarginati per vocazione alla deriva nella notte metropolitana: variopinte prostitute, spacciatori buoni, extracomunitari e comparse del bel mondo, una carrellata di irriducibili che si narrano, tra desiderio e senso della fine, in cinque capitoli-racconto dedicati al bianco, al rosso, al blu, al giallo e al bianco e nero. Una favola impietosa ed eccentrica sulla diversità, percorsa da una disposizione metalinguistica.

Caterina Davinio cura rassegne di scrittura e nuovi media e ha collaborato negli anni Novanta ai maggiori festival italiani di videoarte e di avanguardie letterarie. Ha realizzato partiture digitali di poesia, immagini e animazioni di computer art, esposte in numerose mostre internazionali. Promuove in Internet un progetto di net-art performativa.

Impresso nel maggio 98 da Grafiche Piratello - Pasian di Prato (Udine)

Campanotto Editore: tel.  0432 699390 - 0432 690155 Fax: 0432 644728

 

CATERINA DAVINIO, Còlor còlor (Finalista al premio Feronia 99)

 

I "colori"dello sperimentalismo narrativo.

Di FRANCESCO MUZZIOLI

Il testo narrativo di Caterina Davinio Còlor còlor (Campanotto editore) possiede un carattere sperimentale che non emerge immediatamente alla lettura. L'impressione iniziale di trovarsi nell'ambiente di un racconto familiare, rievocativo e realistico, comincia ad essere posta in dubbio - e con non poca sorpresa - quando ci si accorge che la sede del narratore cambia di volta in volta da un brano all'altro, come nel colore metamorfico di un caleidoscopio. E non sono soltanto persone diverse, ma anche persona e non persona (la 1a, la 3a). Questo carattere di pluralità della prospettiva, di lente "multifocale", mette in crisi tutto l'impianto "realista" o "localista" che si era riscontrato all'inizio e che sembrava essere garantito al lettore, per contratto narrativo. Invece, il testo ci immerge, come dovuto da ogni modernità che si rispetti, nella problematicità del reale. I personaggi, con la tentazione di immedesimazione che essi comportano, perdono sicura consistenza anagrafica. Per giunta, in lunghi tratti, spariscono anche dall'intreccio; che poi alla fine si ritrovino è una ulteriore sorpresa: persa la speranza di leggere un romanzo, credevamo di leggere dei racconti staccati, invece leggevamo proprio un romanzo. Ma, a questo punto, bisogna ammetterlo, un ben strano romanzo...

C'è inoltre da riflettere, in merito a questa ri-congiunzione finale (che, per altro, è parziale e avviene rigorosamente fuori scena). Intendo riferirmi al termine "rappezzo" che è demandato a costituirne la chiave linguistica. Intanto "rappezzo" non può sostenere il peso di una totale conciliazione dialettica: indica piuttosto una unione "povera" che non nasconde la sua insicura giunzione. Inoltre "rappezzo" fa parte di quel "gioco delle parole" che sta nel cuore del racconto e che non basta - io credo - interpretare come un tema da attribuire alla psicologia dei personaggi (come effetto del disadattamento sociale o della caduta di ogni certezza). A me pare che quel "gioco" sia da addebitare al testo nel suo costituirsi, ne venga a rappresentare una figura-chiave e una sorta di motore interno. Non sto solo pensando che il libro sia stato scritto materialmente così, facendosi guidare da un dizionario aperto a caso, e che quindi la linearità della scrittura debba la sua esistenza stessa all'idea delle parole atomizzate nello spazio; ma anche che il fatto che la vicenda sia affidata alla riduzione del principio di selezione linguistica ad un gioco aleatorio diventa un'interessante allegoria del valore sociale dell'invenzione letteraria. Naturalmente qui si apre una ambivalenza logica inestricabile, perché la forza (non ci sarebbe racconto, se non poggiasse sul "caso") è al contempo una debolezza (perché l'idea costellativa del linguaggio non si esprime con mezzi propri - di poesia, magari visiva? Siamo forse sempre costretti in ultima istanza a raccontare storie? Non vince la linearità, allora?).

Mi sembra che un analogo paradosso ci attenda se volgiamo lo sguardo alla "forma del contenuto". Infatti, il contenuto, nella sua stessa consistenza sembrerebbe dalla parte della linearità, anche se poi la "forma dell'espressione" lo costringe agli scarti del molteplice e ai sobbalzi della sorpresa che avrà modo di notare ogni lettore. Però: mi ha colpito il modo in cui non esistono gli strati sociali. Come si passa facilmente della ricchezza alla povertà, dal ruolo dirigenziale all'emarginazione e come - data anche l'importanza della figura del "cronista" - proprio questa figura sia segnata dal marchio dell'indifferenza con l'altro. A dispetto della retorica dell'alterità oggi imperante e di tanto pessimo neo-neorealismo (buonista o no che sia) lo sprofondamento nella degradazione appare privo di senso, vuoi rappresentativo, vuoi morale. Le differenze sociali prendono piuttosto la via del grottesco. Sicché, nella "forma del contenuto" troverei, in definitiva, un accordo proprio con il "caso" e la discontinuità di quel gioco col dizionario, che poi anch'esso ha un'ascendenza insieme sacra a profana, nobile e goliardica, da vaticinio però anche da procedimento dadaista.

Di quanto questi paradossi siano vicini o meno a certi paradossi postmoderni si potrebbe discutere all'infinito. A me però, più che il dilemma senza uscita, interessa la sottigliezza dell'operazione: il fatto, cioè, che il paradosso - invece di essere sbandierato, come sarebbe facile fare - viene incontro inaspettatamente: è imprevedibile. Ci sia, insomma, una deviazione - sottile, ma decisiva - dai prodotti del nostro postmodernismo conformista, standardizzato e in fondo modesto. E mi pare anche che il libro dia una risposta positiva al legittimo dubbio sulle possibilità di un uso sperimentale delle strutture narrative. Oggi che la ricerca sperimentale pare tutta concentrata nel campo "fuori mercato" della poesia, occorre far ripartire la riflessione anche sul modo di raccontare.

Francesco Muzzioli lavora dal 1971 presso il Dipartimento di Italianistica dell'Università degli Studi di Roma La Sapienza. Ha svolto attività didattica nell'ambito della Letteratura italiana moderna e contemporanea e della Teoria della letteratura. Ha partecipato all'organizzazione di numerose manifestazioni, letture, dibattiti e convegni sui temi della letteratura in corso e della critica "militante". È intervenuto con seminari presso l'Università di Århus (Danimarca) e a convegni promossi dall'UCLA (USA, California).

È autore di numerosi volumi di critica: monografie su Pasolini (Come leggere Ragazzi di vita di Pier Paolo Pasolini, Mursia, 1975), Éluard (Paul Éluard, La Nuova Italia, 1977), Malerba (Malerba, Roma, Bagatto libri, 1988); ricostruzioni della fortuna critica su Saba (La critica e Saba, Bologna, Cappelli, 1976) e Michelstaedter (Michelstaedter, Lecce, Milella, 1987); e soprattutto studi a largo raggio, come Teoria e critica della letteratura nelle avanguardie italiane degli anni Sessanta (Roma, Istituto dell'Enciclopedia italiana, 1982) e La letteratura italiana del primo Novecento La letteratura italiana del primo Novecento (Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1986), scritto - quest'ultimo - in collaborazione con Marcello Carlino.

Ha curato l'edizione del Carteggio futurista tra Folgore e Marinetti (Roma, Officina, 1987) e l'antologia Gruppo '93 (Lecce, Manni, 1990, in collaborazione con Filippo Bettini). Nella collana "I nodi" - che dirige per l'editore Lithos insieme ad Aldo Mastropasqua - ha pubblicato il volume Pascoli e il simbolo (Roma, Lithos, 1993). Di recente, ha prodotto un manuale metodologico dal titolo Le teorie della critica letteraria (Roma, La Nuova Italia scientifica, 1994).

Ha collaborato a un programma di critica delle ideologie contemporanee e di rilancio del metodo materialistico, nel cui ambito rientrano soprattutto i saggi su Derrida (Contro Derrida, II. L'equivoca strategia della decostruzione, in "L'ombra d'Argo", n. 9, 1986), su Benjamin (Interpretazione e presa di posizione nella critica letteraria di Walter Benjamin, in "Allegoria" n. 4, 1990) e il contributo sull'allegoria in Campana (Il problema della allegoria in Campana, in "Allegoria" n. 10, 1992). Va collocata qui anche la partecipazione ai due convegni senesi Sull'interpretazione. Ermeneutica e testo letterario, (21-23 maggio 1987); e 1960-1990: la teoria letteraria, le metodologie critiche, il conflitto delle poetiche (10-12 maggio 1990).

Nel corso degli anni Ottanta è stato chiamato a collaborare in diverse riviste, come: "Alfabeta" e "Avanguardia".

 

 

Author: CATERINA DAVINIO

Title: TECNO-POESIA E REALTA VIRTUALI / TECHNO-POETRY AND VIRTUAL REALITIES.

ESSAY

Language: BILINGUAL ITALIAN / ENGLISH,

Publisher: SOMETTI, MANTOVA (I) 2002

Preface: EUGENIO MICCINI

Collection: Archivio della Poesia del 900
Volume: 13-14

pp. 320
ISBN 88-88091-85-8

PRICE: EURO 14 + mail costs

Contents:

International video-poetry, computer poetry, web and net poetry in the 90s (130 INTERNATIONAL ARTISTS + a special section dedicated to all the video compilations and festivals curated by Caterina Davinio the 90s).

 

To order the book write to:

Claudio Preziosi

C/o Davinio Art Electronics
Via Sassi 10
23900 Lecco (LC) - Italia
A limited number of free copies only for:

journalists, cultural centers, libraries,

archives, universities, etc.

 

CONTENTS

Artists' List:

APPENDIX - CREDITS - THE AUTHOR - THE LAST CHAPTER OF THE ESSAY - BIBLIOGRAPHY

 

 

CONTENTS

Techno-Poetry and Virtual Realities.

History, Theory, and Experiences, in Writing, Visuality, and New Media

 

 

 

Artists' List:

COMPUTER POETRY, HYPERMEDIA AND INTERNET

 

In this section there are artists and groups who produced hypertexts and
hypermedia for CD-ROM or for Internet, generative writing, web projects or
net poetry; authors are also included who realized digital visual poetry,
animations and holograms using the computer.

EDUARDO KAC (Brasile)
DAVID DANIELS (USA)
AGRICOLA DE COLOGNE (Germania)
AKENATON (Francia)
ANA MARIA URIBE (Argentina)
JEAN-PIERRE BALPE (Francia)
PHILADELPHO MENEZES (Brasile)
AUGUSTO DE CAMPOS (Brasile)
ANDREJ TISMA (Jugoslavia)
JASON NELSON (USA)
JIM ANDREWS (Canada)
JUDSON WRIGHT (USA)
LUCIA LEAO (Brasile)
KARENINA.IT (Internazionale)
DANIEL YOUNG(USA)
PATRICK-HENRI BURGAUD (Paesi Bassi)
STANZA (UK)
REINER STRASSER (Belgio / Germania)
VALERY GRANCHER (Francia)
DAVID KNOEBEL (USA)
JULIEN D'ABRIGEON (Francia)
OLIVIER AUBER (Francia)
JIM ROSENBERG (USA)
WILTON AZEVEDO (Brasile)
JAKA ZELEZNIKAR (Slovenia)
ALCKMAR LUIZ DOS SANTOS & GILBERTTO PRADO (Brasile)
JORGE LUIZ ANTONIO (Brasile)
FATIMA LASAY (Filippine)
REGINA CELIA PINTO (Brasile)
ALVARO ANDRADE GARCIA (Brasile)
FABIO DOCTOROVICH  (Argentina)
TOMMASO TOZZI - STRANONETWORK (Italia)
GENCO GULAN (Turchia / USA)
ROBERT KENDALL (Canada)
DEENA LARSEN (USA)
LOSS PEQUEÑO GLAZIER (USA)
MIEKAL AND (USA)
PANOS KOUROS (Grecia)
JORG PIRINGER (AUSTRIA)
TAMAS WALICZKY (Ungheria)
CATERINA DAVINIO (Italia)

PERFORMANCE AND PERFORMERS
(Performance in video, video-performance, computer performance, performance
in Internet)

This section presents very heterogeneous artists referring to used media and
research results, which go from the video document to low definition analog
video, to digital elaborations, to multimedia performance, environments and
installations, performances in Internet. The common aspect is the centrality
of the body and/or of the voice, of sound and gesture aspects of the
concrete presence, even if some of the artists have realized also
not-performative works.

TIBOR PAPP (Ungheria)
DMITRY BULATOV (Russia)
PHILIPPE CASTELLIN (Francia)
THANASIS CHONDROS E ALEXANDRA KATSIANI (Grecia)
BARTOLOME FERRANDO (Spagna)
ENZO MINARELLI (Italia)
XAVIER SABATER (Spagna)
NICHOLAS TARDY - CAROLINE SCHERB (Francia)
MURIEL MODR (Francia)
JOACHIM MONTESSUIS (Francia)
VOLKER SCHREINER (Germania)
MASSIMO MORI (Italia)
LUISA SAX (Italia)
EMILIO FANTIN (Italia)
CLEMENTE PADÍN (Uruguay)
JEAN -CLAUDE GAGNON (Canada)
NINA ZIVANCEVIC (Jugoslavia / USA)
ENNO STAHL (Germania)
GINESTRA CALZOLARI (Italia)
NICOLA FRANGIONE (Italia)
FERNANDO AGUIAR (Portogallo)
JACQUES DONGUY (Francia)
JEAN MONOD (Francia)
WOLFGANG ZIEMER (Germania)
ELLIOTT LEVIN - DIRK BRUINSMA - STEPHEN BUCHANAN (USA)
RYSZARD PIEGZA (Polonia)
CHARLES DREYFUS (Francia)
MARK SUTHERLAND - NOBUO KUBOTA (Canada)

VIDEO
(Videopoetry, filmic poem an poem-video, computer video, video-visual
poetry)

This part of the book encloses artists which have produced heterogeneous
works regarding the techniques, which see a predominant use of audio-visual
media in the form of the video, also digital, realized for the projection
and for the installation.

ARIADNA CAPASSO, NORA CÉSAR, DAMIÁN KELLER (Argentina)
ANNA ALCHUK - OLGA KUMEGER - SERGEY LETOV (Russia)
ALESSANDRA CELLETTI (Italia)
ORBITA (Latvia)
AGATA CHIUSANO (Italia)
ROBERTA TORRE (Italia)
CLAUDIO PALETTO (Italia)
ARNALDO ANTUNES (Brasile)
GIUSEPPE ZIMMARDI (Italia)
JENNIFER BOZICK (USA)
KEVIN MC COY (USA)
MONICA PETRACCI -TECNICHE BLU (Italia)
ANTONIO REZZA - FLAVIA MASTRELLA. (Italia)
FABIO IAQUONE (Italia)
MICHEL CHION (Francia)
MARINA GRZINIC - AINA SMID (Slovenia)
GARY HILL (USA)
MARIA KLONARIS-KATERINA THOMADAKI (Grecia / Francia)
USMIS (Italia)
ELISABETTA FILOCAMO (Italia)
ALESSANDRO AMADUCCI - ARRIGO LORA TOTINO (Italia)
GIORGIO LONGO (Italia)
CHRISTINE RHEYS (Francia)
BRICE BOWMAN (USA)
HALSEY BROWN (USA)
JAVIER ROBLEDO (Argentina)
ANTAL LUX (Germania)
VONDA YARBERRY - JOHN PRESCOTT (USA)
SEBASTIEN PESOT (Canada)
CLAUDETTE LEMAY (Canada)
JOANNA EMPAIN (Canada)
ROBIN DUPUIS (Canada)
BEATRICE BABIN (Germania)
GIANNI TOTI (Italia)
WALTER UNGERER (USA)
ARIAS & ARAGON (Perù)
ISABELLE HAYEUR (Canada)
ROLAND BALADI (Egitto)
GEORGE AGUILAR (USA)
GIOVANOTTI MONDANI MECCANICI (Italia)
DON RITTER (Canada)
GIACOMO VERDE (Italia)
CÉSAR MENEGHETTI (Brasile / Italia)

APPENDIX
In the Appendix can be found some of the projects and festival curated by
Caterina Davinio in the 90s until 2002 (with all the names of participating
artists).
- Art Electronics and Other Writhings / Electronie d'arte e altre scritture, itinerant festival, 1994-95,
- After Electronic Art: the New Experimentation / Oltre le arti elettroniche, la nuova sperimentazione, Museo Pecci, 1995
- Electronic Poe(try)Visions / Poevisioni elettroniche, itinerant festival, editions: 1996, 97, 98,
2000,
- Virtual Words / Parole Virtuali 99 (48th Biennale di Venezia),
- Techno-Poetry 2001 (Le tribu' dell'arte, Galleria Comunale d'Arte Moderna
e Contemporanea, Roma),
- Parallel Action - Bunker / Azione Parallela (on line) - Bunker Poetico (49ma Biennale di Venezia),
- Poetry Bunker / Bunker Poetico (100 experimental poets chosen by Karenina.it, 49th
Biennale di Venezia),
- Global Poetry 2002 (net-poetry project, Giornata Mondiale della
Poesia, UNESCO).

 

CREDITS
Thank-you to everybody who during the years supported my work, to the
artists included in this publication for the iconic and textual material
necessary for the writing. José-Carlos Mariategui and CICV for the contents
of Gianni Toti 's pages, Patrick Zanoli for the frame taken from
Gramsciategui ou les poesimistes, Jorge Luiz Antonio, and Thomas Bell, for
helping me in the English translation.
Special thanks to Eugenio Miccini, who wanted this book, first Italian
publication dedicated to the research in electronic art connected with the
experimental poetry and with its multiform language.

THE AUTHOR
Caterina Davinio
is computer artist, writer, curator. She studied Italian
Literature at Roma University I "La Sapienza".
During the 90s she organized
festivals and meetings in many Italian cities, creating a bridge between the
experimental poetry and the circuit of electronic art. She was one of the
first poets who realized animated poetry with the computer in Italy, in
1990. Since 1998 her work appeared in Internet with collaborative projects,
among them Karenina.it, become an international point of reference of poetry
avant-garde. She presented world-wide her work in biennials and festivals
(in more than 70 exhibitions), has published essays about new media poetry,
catalogues, poems and computer poems, a novel (Còlor còlor, 1998). Present
in hundreds of web pages and sites, among them "NY Art Magazine" and
"Rhizome" (NY), and in art and literature experimental reviews (paper and
software): "BoXon" (F), "Doc(K)s" (F), "Art on Line" (Brazil), "JavaMuseum"
(D), and many others.

THE LAST CHAPTER OF THE ESSAY

 

The effort, which was of the avant-garde, to bring poetry out from the page, drives it through the new media sea, taking it back to the oral and theatrical forms of the origins, of which could be possible to record in digital every visual, sound, kinetic aspect, and, otherwise, condenses the oral in the writing which is actuated by SMS, e-mail, mailing lists, chat lines; but the total liberation of the words risks to become a new captivity because of hyper technologies, able to produce an ambient-page in which texts, objects and experiences could be closed again. But neither the peculiarities of the electronic work as "in progress" object, nor the detachment originated by the interactivity as selection of the route, intrinsic to the hypertext, are able, as instead optimistically someone thinks, to make the user/reader protagonist, because an hedonistic fruition is accentuated by the spectacular nature of the hypermedia, of the total art-work, and by the awareness to act in the virtual worlds within the limits of a narrative pact without risks, or disseminated of false incidents like in the graphic of a videogame. In my lecture "Writing/Virtual realities", in November 2000,[1] based on many of the contents proposed again in this essay, I asked to me, as already at the beginning of the 90s, if, optimistically certain that the new medium is just a new message, we would frequent the virtual worlds with the same "revolutionary" disposition of people who telephone to answer a television quiz or to choose the favorite song, considered that, if it is certainly true that the medium is the message, is worth the effort to become even certain that it is not a reactionary message...

Many years after the first experimentation in Italy of virtual reality in the fine arts, use that declared the death of the "representation", caused by the hypertrophy of the electronic image itself, it seems that only few initiated have realized the different nature of forms and visions in circulation in the media world, and the experimental poets are called to enter the field again to defend the word from the restoration of the page - also if it is presented in the attractive and ambiguous possibilities made available by the hypermedia - from the transposition in digital of images, texts and even avant-garde and neo-avant-garde performances.

The present study, exploration of what is emerged or is appearing in the Italian and international landscape, contribution to the debate, under way also in the visual arts, is born with the aim to bring clearness in the experimentation area, generically defined for more than a decade "videopoetry", and in the more recent field of what is called "net-poetry" only because published in Internet, place in which are converging products derived from opposite art theories and processes, condensed in identical digital objects, which finally come into the same circuit of festivals, dense of contrasts and of apparent similarities. The myopia of curators and critics towards a world that changes too quickly to allow also a turnover in the top level of the culture, a world characterized not only by the use of technologies in the arts, but by a multiplicity of experiences and angulations from which is possible to watch them, has a reason: the not much sincere interest in the electronic poetry, as generally known, a non lucrative field, as every kind of art based on virtual actions, on e-mail exchange or files that everybody can clone and modify.

Some artists posed the problem and tried to protect their sites, to sell them to canonical institutions, as the museums, allowing the access by payment, missing the original spirit of an art that had as bases opening, participation, capability to go through and to be crossed from realities and experiences; there is who, on the opposite front, theorizes the end of the individuality of the author, takes up a position against the copy right, in favor of the anonymity, of the hacker action and, as provocation, of the plagiarism.

For what concerns specifically net poetry, paradoxically contributes to the distortion of its meaning the growing curiosity it arouses and its presence in festivals that deal with something other: in the field of literature, today as yesterday, with reading of "paper"-texts and with performances that see on stage the same performer of ever, in traditional shows on which multimedia are superimposed, very far from the pure gesture, from the vocal expression of the origins, from the nude and crude glottides movement of the sound poet, who, with the virtuosity of his own uvulas deal definitively a blow to a poetry made of symbolic language, to stretch the primary energy of the voice, as an extension of the body, toward the spectator, without going through the lexical and syntactical mind. If we go deeply into the mechanisms that give life to that process, we are not very distant from the light (and "phatic") touch of the mouse button that allows to us to reach someone who lives in the opposite hemisphere of the planet and to do "poetry" without going through the reasons of literature.

I never deeply believed in the innovative capability of an egocentric scenic presence of the performer in the performance, no matter if surrounded or not by technologic sceneries, because I thought, since the beginning of the 90s, the idea of presence was put in discussion by the dematerialization and dislocation, to whom the virtual reality and the web force the body.[2] And, also as an artist, I routed a new notion of presence, based on "remote" poetry actions, realized in collaboration with groups and single artists.[3]

I think, in short, that the antidote to the false revolutions is to begin not from the enthusiasm for the future, but from a re-reading of a past which is still living in the present: the lucidly desecrating poetry that in the 60s faced the mass society, the advertisements, by assuming in an unexpected and polemic way their stereotypes, by actuating a continuous meta-linguistic somersault, breaking the poetic aura - of which, everyday more, digital works in high definition are surrounded -: the discourse became fragmented, the grimace was exasperated, deformed, contaminated with not verbal elements, producing the visual, sound, performative poetry, ambient/installation-poetry, created by artists, really so different from each other, as Mirella Bentivoglio, Julien Blaine, Tomaso Binga, Eugenio Miccini, Luca Patella, Lamberto Pignotti, and many international others, who have developed, in an original and differentiated way, experiences by Fluxus, conceptual art, concrete poetry and Lettrism.

What I tried to do, in Internet and out, was to create a bridge between the experimental poetry and the electronic art, that at the end of the 80s in Italy was still independent video, and in the 90s gradually became digital video, computer art, CD art, web art, net-art, with everything that the disloc/action of the body in the net brings in the notion of performance.

It is anyway in front of everybody that the "visual" have become the kingdom, if not of the ugly, at least of the worrying, of what appears not adapt to an hedonistic fruition, and arrives to a negation of the visual self, forcing us sometimes to the unpleasant - the aim is really other than the one to épater le bourgeois of the avant-gardes: are aware, the artists, to be not in front of a generic public of conformist burgers, but in front of shrewd experts not ready to be scandalized by something - the ugly and the unpleasant as disturb elements in the communication, able to produce communication following an internal logic proper of the process; this happens while the world of the advertising and of commerce, of which the visual and performative poets mimicked the low register and the rhymes, appropriated itself, with few exceptions, in a persuasive way, of an electronic esthetics devoted to the formal perfection, to the digital sharpness. From this fact we should really draw our own conclusions.

For not returning back to a re-codification of the “fine” is necessary to place a limit between the "concrete" electronic image, net-poetry, and what, on the contrary, are the archives of digitalized art, the magazines and reviews on line, the pointless animation games, the interactive machines which take possession of our monitor to surprise us with special effects, the run-up to the up-to-date graphic software.

The net-artists experiment with a very heavy substance, more heavy than marble and than bronze, the one of the communication flux, going into the heart of the digital language and in the grammar of the software, to force them towards distorted finalities compared to those one for which they were planned. The difference between "electronic image" and "concrete electronics" can be than observed contemporaneously at a level of formal choices, which we have examined, characterized by the accentuation of the relational and an-iconic aspect, and in the field of the contents, where the theoretical discourse has overwhelmed the production of visible forms and the critic seems to have won the match against art, theory merges itself with the esthetic element and substitutes it, but also celebrates the emancipation of the artist-writer from the criticism, and the achievement of an art based on the word.

The considered accentuation of the relational and an-iconic factor brings the work to be contaminated with the society, with politics, and, in the opposite field, to valorize the function of the language, that Jakobson defined "phatic", aimed to keep open and operative the channel between sender and receiver, to verify its functioning. The vocation to the hypertrophy of the communication and at the same time to its annulment can be perceived in many mailing lists, news letters, forums and news groups promoted by artists and poets, above all in the use that of them is made, objectively devoted to realize the contact more than to transfer real information: apart from the emblematic example of the SMS, everyone can experiment how, by managing a great number of e-mail messages, the reading is generally conducted randomically and very often abandoned after few lines.

Finally, the knowledge of the rules of the “electronic” game can avoid the net to become a place of mere accumulation and conservation. The invoked participation of the viewer and opening of the work are generated effectively not only, as someone means, by intrinsic qualities of the electronic art, but trough the collision with "anomalous" "unidentified" objects of poetry, constructed by web poets, of which this book presents a very rich and various catalogue; through the healthy jolt provoked by these wandering mine in the media sea, but also with all that, as history, art and criticism, there is behind, maybe it is possible to awake the viewer, our self, from the wonder, and to recompose the sense of the discourse in the disloc/actions in the virtual spaces, a meaning that starts again from the relationships between persons.

 

BibliograPHY

 

V. ACCAME, Quale segno, arte scrittura comunicazione, Archivio di Nuova Scrittura, Milano 1993

"ALIRE", revue sur disquette, Mots-Voir (27, Allée des Coquelicots, 59650, Villeneuve d'Ascq)

L. ANCESCHI, Progetto di una sistematica dell’arte, Milano 1997

R. ASCOTT, edited by, Consciousness Reframed - Art and Counsciousness in the Post-biological Era, UWNC, Newport 1997

AAVV, Ubi Fluxus ibi motus, Milano 1990

AAVV, La coscienza luccicante. Dalla videoarte all’arte interattiva, Gangemi, Roma 1998

J.-P. BALPE, "L'Ordinateur, sa muse", in "Pratiques" nº 39, Metz 1984

J.-P. BALPE, "La position de l'auteur dans la génération automatique de textes à orientations littéraires", in "Lynx" nº 17, Université de Paris-X Nanterre, Nanterre, 1987

R. BARILLI, R. DAOLIO, Una generazione postmoderna, iconici, aniconici, immagine elettronica, catalogo mostra Tendenze, Reggio Emilia 1984

R. BARILLI, Informale, Oggetto, Comportamento, Milano 1979

E. BARRET, The Society of Text, Hypertext, Hypermedia, and the Social Construction of Information, MIT Press, Cambridge 1993

J. BAUDRILLARD, La sparizione dell'arte, Politi, Milano 1988

M. BENEDIKT, Cyberspace, First Steps, MIT Press, Cambridge 1994

J. D. BOLTER, Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing, Lawrence Erlbaum, 1991

J. D. BOLTER, Turing's Man: Western Culture in the Computer Age, Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1984

S. BORDINI, Videoarte e arte, Ed Lithos, Roma 1995

M. CALVESI, Le due avanguardie. Dal Futurismo alla Pop Art, Milano 1966

P. L. CAPUCCI, Realtà del virtuale, rappresentazioni tecnologiche, comunicazioni, arte, Bologna 1996

P. L. CAPUCCI (a cura di), Il corpo tecnologico, Bologna 1994

P. L. CAPUCCI, Arte e tecnologie, Comunicazione estetica e tecnoscienze, Edizioni dell' Ortica, Bologna 1996

F. CAROLI, L.CARAMEL, Testuale. Le parole e le immagini, Comune di Milano, Mazzotta Editore, Milano 1979

A. CARONIA, Il corpo virtuale, dal corpo robotizzato al corpo disseminato nelle reti, Franco Muzio Ed., Padova 1996

L. CARUSO, C. PIANCASTELLI, Il gesto poetico. Antologia della nuova poesia d'avanguardia, Portolano, Napoli 1968

P. CASTELLIN, J. TORREGROSA, P. BOOTZ, "DOC(K)S/Alire" 10, Series 3, n. 13/14/15/16, Ajaccio (France) 1997

H. CHOPIN, Poesie Sonore, Jean-Michel Place, Paris 1979

M. COSTA, L’estetica della comunicazione, Castelvecchi, Roma 1999

M. COSTA, Il sublime tecnologico, Castelvecchi, Roma 1998

M. COSTA, Tecnologie e costruzione del testo, Napoli 1998

E. COUCHOT, La technologie dans l'art, De la photographie à la réalité virtuelle, Jacqueline Chambon, Paris 1998

R. DAOLIO, Il corpo, il concetto, l'ambiente, in L'arte in Italia nel secondo dopoguerra, Il Mulino, Bologna 1979

C. DAVINIO, “Parole virtuali. La poesia video-visiva tra arte elettronica e avanguardia”, in "Doc(K)s. Un notre web” (libro e CD), serie 3, 21, 22, 23, 24, Ajaccio (F) 1999

C. DAVINIO, "Scritture/Realtà virtuali" in "Doc(K)s" (web), 2000

D. DAVIS, Art and the Future, A History/Prophecy of the Collaboration between Science, Technology and Art, Praeger, New York 1973

A. DE CAMPOS, Re/visão de sousândrade (con Haroldo de Campos), Edições Invenção, San Paolo 1964 (2ª edizione, ampliata, Nova Fronteira, San Paolo 1982)

A. DE CAMPOS, Teoria da poesia concreta (con D. Pignatari e H. de Campos). Edições Invenção, San Paolo 1965; 2ª edizione, ampliata, Duas Cidades, San Paolo 1975; 3ª edizione, Brasiliense, 1987

A. DE CAMPOS, Poesia antipoesia antropofagia, Cortez e Moraes, San Paolo 1978

D. DE KERCKHOVE, Connected Intelligence, The Arrival of the Web Society, Somerville House Publishing, Toronto 1997

A. D’ELIA (a cura di), Artronica, catalogo, Mazzotta, Milano 1987

S. DINKLA, Pioniere interaktiver Kunst von 1970 bis heute, ZKM - Cantz Verlag, Karlsruhe 1997

J. DONGUY, 1960-1985, Une génération. Poésie concrête, poésie sonore, poésie visuelle, Henri Veyrier, Paris 1985

U. ECO, Lector in fabula, Milano 1979

V. FAGONE, L'immagine video. Arti visuali e nuovi media elettronici, Feltrinelli, Milano 1990

P. FERRI, La rivoluzione digitale. Comunita’, individuo e testo nell’era di Internet, “Mimesis”, collana “Eterotopie”

F. FOREST, Pour un art actuel, L'art à l'heure d'Internet, L'Harmattan, Ouverture Philosophique, Paris 1998

E. GRAZIOLI (a cura di), Marcel Duchamp, "Riga" n° 5, Marcos Y Marcos, Milano 1993

C. GOODMAN, Digital Visions, Computers and Art, Harry N. Abrams, New York 1987

D. J. HARAWAY, Manifesto Cyborg. Donne, tecnologie e biopolitiche del corpo, traduz. Liliana Borghi, Feltrinelli, Milano 1991

K. HAYLES, How We Became Posthuman, Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics, The University of Chicago Press, Chicago 1999

E. KAC, New Media Poetry: Poetic Innovation and New Technologies, "Visible Language" Vol. 30, No. 2, Rhode Island School of Design, 1996

E. KAC, Telepresence, Biotelematics, Transgenic art, Association for Culture and Education, Maribor 2000

H. KEMPF, La Révolution Biolithique, Humains artificiels et machines animées, Albin Michel, Sciences, Paris 1998

O. KISSELEVA, Cyberart, un essai sur l'art du dialogue, L'Harmattan, Paris 1998

R. KOSTELANETZ, The Avant-Garde Tradition in Literature, Prometheus, Buffalo 1982

D. JACKSON, E. VOS, J. DRUCKER, Experimental - Visual - Concrete: avant-garde poetry since the 1960s, Rodopi, Amsterdam, Atlanta 1996

J. KOSUTH, L'arte dopo la filosofia. Il significato dell'arte concettuale, Costa & Nolan, Genova 1987

G. P. LANDOW, Hypertext 2.0. The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology, The John Hopkins University Press, 1994, trad. It. L’ipertesto. Tecnologie digitali e critica letteraria, Milano 1998

B. LAUREL, Computers as Theatre, Addison-Wesley, 1993

A. LEROI-GOURHAN, Le geste et la parole, Technique et langage, Albin Michel, Paris 1964

P. LEVY, De la programmation considérée comme un des beaux-arts, La Découverte, Paris 1992

P.LEVY, Les Technologies de l'intelligence. L'avenir de la pensée à l'ère informatique, Editions du Seuil, Paris 1993

P. LEVY, Cyberculture, Rapport au Conseil de l'Europe, Odile Jacob, Paris 1997

B. LONDON, Video e linguaggio, a cura di The Museum of Modern Art, New York 1989

J. F. LYOTARD, La condizione postmoderna, Feltrinelli, Milano 1981

T. MACRÌ, Il corpo postorganico, sconfinamenti della performance, Costa & Nolan Ed., Genova 1996

T. MALDONADO, Reale virtuale, Milano 1992

F. MENNA, La linea analitica dell'arte moderna, Einaudi, Torino 1976

P. MASNATA, Poesia visiva. Storia e teoria, Bulzoni, Roma 1984

E. MICCINI, "Poesie e no", in Théatron, vol.1, Verona 1990

E. MICCINI, Poesia visiva e dintorni, Firenze 1995

E. MICCINI, L. PIGNOTTI, Poesie in azione, con introduzione di Pietro Favari, Giubbe Rosse, Firenze 2001

A. MOLES, Art et Ordinateur, Casterman, Paris 1971

A. MOLES, Les Sciences de l'Imprécis, Seuil, Paris 1990

A. MOLES, Théorie de l'information et perception esthétique, Denoël, Paris 1972

N. NEGROPONTE, L'homme numérique, Robert Laffont, Paris 1995

M. PERNIOLA, Il sex appeal dell'inorganico, Ed Einaudi, Torino 1994

L. PIGNOTTI, Istruzioni per l'uso degli ultimi modelli di poesia, Lerici, Roma 1968

L. PIGNOTTI, "Il secondo Gruppo 70", “NAC” n° 1/1973

F. POLI, Minimalismo, arte povera, arte concettuale, Laterza, Bari 1995

A. PROCHIANTZ, Machine-Esprit, Odile Jacob, Paris 2001

P. RESTANY, Il libro bianco dell'arte totale, Apollinaire, Milano 1969

H. ROSENBERG, La (s)definizione dell'arte, Feltrinelli, Milano 1975

M. RUSH, New Media in Late 20th-Century Art, Thames & Hudson, London 1999

C. SALARIS, Storia del Futurismo, Editori Riuniti, Roma 1985

"SYMPOSIUM", Ciencias, Humanidades e Letras, anno 5, n. 1, giugno 2001, semestrale dell'Università Cattolica de Pernambuco; numero monografico dedicato a generi e comunicazione

A. SPATOLA, Verso la poesia totale, Paravia, Torino 1978

L. VERGINE, L'arte in trincea, Skira, Milano 1996

P. VIRILIO, L'estetica della sparizione, traduz. Giustiniana Principe, Liguori, Napoli 1991

"VISIBLE LANGUAGE" nº 30, 1996

A. VUILLERMIN, M. LENOBLE, Littérature et informatique, Artois Presses Université, Arras 1995

A. ZARU, M. M. GAZZANO, a cura di, Il Novecento di Nam June Paik, catalogo, Roma 1992

 

ALTRI Siti d'interesse:

 

Ars Electronica Center Linz www.aec.at

Zentrum für Kunst und Medientechnologie in Karlsruhe www.zkm.de

Dia Center New York www.diacenter.org

PLEXUS www.plexus.org/omnizone

New technologies for artists www.artnetweb.com

SIGGRAPH www.siggraph.org

Musée d'art contemporain de Montréal http://media.macm.qc.ca

CICV Pierre Schaeffer www.cicv.fr/

EPC - Electronic Poetry Center http://wings.buffalo.edu/epc/

Multimedia Art Asia Pacific http://www.maap.org.au/

Davinio Art Electronics http://space.tin.it/arte/cprezi/

ELO - Electronic Literature Organization www.eliterature.org/index2.html

Source for hypertext www.eastgate.com/

The Electronic Labyrinth Hypertext

http://jefferson.village.virginia.edu/elab/elab.html

Stuart Moulthrop http://raven.ubalt.edu/staff/moulthrop/

 

 

ALTRE PUBBLICAZIONI/OTHERS

Articoli su scrittura e nuovi media e cataloghi di mostre / Articles about writing and new media, and catalogues:

V-Art (Cagliari, 1997 e 1998), text in catalogues: edition 1997 and 1998.

Round (Rimini, since 95 until 2001), text in catalogues.

L'immagine leggera (Palermo, 1997), text in catalogue.

Teatro Totale (Roma, several editions since 1999 until 2002), text in catalogue.

Videoriflessi (Chieti, 1999 e 2000), text for the web catalogue.

Poesie elettroniche e progetti web sono pubblicati in / Electronic Poems and Web Projects have been published in:

"Generatorpress12", 2002, Cleveland (OH) USA,

"Doc(k)s", 2001, Ajaccio, Francia

"Doc(k)s", 1999, Ajaccio, Francia

Interviste e articoli in giornali e riviste, cartacee, su CD ROM e on line / Interviews and articles in newspapers and reviews (paper, CD ROM, web):

"Performance in evoluzione", in "Paese Sera", 1990

"Scritture/Realtà virtuali", in "Karenina.it". on line, 2000

"Scritture/Realtà virtuali", in Atti del convegno, 18-19 novembre 2000, Milanocosa, Milano 2003

"La poesia videovisiva tra arte elettronica e avanguardia letteraria", in "Doc(K)s" (F), 1999

"Doll's" (intervista all'artista), on line

"La pace possibile", in "Bollettario", on line

"Enterprise" (intervista all'artista), on line

Poesie in riviste letterarie / Poems in literary journals:

In "BoXoN" (F), on line, Poesia tratte da: "Fenomenologie seriali"

In "Risvolti" (I), 2002, "Fenomenologie seriali"

In "Tellus" (I), "Fenomenologie seriali"

"Generatopress12" (Cleveland, USA), "Serial Phenomenologies"

In antologie / In anthologies:

AAVV, ContrappuntiPerVersi, Roma 1990

AAVV, Cara Poeta, Roma 1995)

In Compagni di strada Caminando, testo collettivo, a cura di Nino Contiliano, Edizioni Riccardi, Napoli 2003

 

Pubblications/ Pubblicazioni (inclusions)

È inclusa come artista in pubblicazioni che riguardano il video e le arti elettroniche, tra queste / She is in publications about videoart and electronic art, among them:

AAVV, La coscienza luccicante, Gangemi Editore, Roma 98

AAVV, Un notre web, Doc(K)s, Ajaccio (F) 1999

AAVV, What's your War?, Doc(k)s, Ajaccio (F) 2001

AAVV, Veneziapoesia 97, a cura di Nanni Balestrini, Edimedia, Venezia 97 (nel contesto della 47ma Biennale di Venezia)

Massimo Mori, Il circuito della poesia, Piero Manni, Lecce 97

AAVV, Virtual Light. Nuove frontiere nella comunicazione e nell'arte, Multilink, Bari 96

AAVV, Round Videofestival, Rimini, edizioni del 95, 97, 99, 2001

AAVV, V-Art, Cagliari, edizioni del 98 e del 99

AAVV, L'immagine leggera, Palermo 97

AAVV, Caterina Davinio (Monografia sulla pittura di Caterina Davinio) Galleria Parametro, Roma 1990

AAVV, Oreste At The 48th Venice Biennale, Ed Charta, Milano 1999

AAVV, 49ma Esposizione internazionale d'arte Platea dell'umanità (La Biennale di Venezia), Electa 2001

AAVV, Imaginarios de ruptura /Poéticas visuais, Instituto Piaget, Bairro Anchieta, Porto Alegre, RS-Brasil

Marco Nereo Rotelli, La poesia come opera, I Quaderni del battello Ebbro, 2001

È presente in centinaia di pagine e siti web che hanno promosso suoi progetti / She is in hundreds of web pages and sites, which promote her projects.

Stampa, radio, televisione / Press, Radio, TV: •NY Art Magazine, Docks, Neural, Visible Language, Boxon, Nexxt, Doll's, Art On line (Brazil), Vulgo.net, Alice.it, Raisatzoom, Noema, Art&Job Magazine, Exibart, MC Microcomputer, La Repubblica, Trovaroma, Il Tempo, Il Messaggero, L'Unità, L'Umanità, Paese Sera, L'Eco di Bergamo, Il Giorno, Ages, Ansa, Adn-Kronos, Next, Proposte, La stanza Rossa, Flash Art e altre riviste culturali, ROL, Il Carlino, Mongolfiera, Anteprima, Il Piccolo. Gr2, Teleroma 56, Telestudio, TG Lazio, Rai 3 Nazionale, Rai Televideo, Eco di Bergamo, Il giorno, RadioRock, Voglia di radio, Radio 107 e Radio Globo di Roma, Controradio e altre emittenti private italiane.

 

 



[1] In the meeting Scritture/Realtà at the Spazio Guicciardini in Milan, November 18th and 19th 2000. My intervention has been later published in Doc(k)s web review and in Karenina.it.

[2] About body and new technologies have written D. J. Haraway, P. L. Capucci, A. Caronia, T. Macrì and others. For references see the bibliography.

[3] Among this kind of net-performances: "Prigioniera della realtà (Prisoner Of Reality)" (virtual? real? Which difference?) at the Art Rock Café in Padova (I), in collaboration with Ivano Vitali (June 2001) and Copia dal vero (Paint From Nature, Florence, February the 4th 2002, and Ajaccio - F - June the 8th 2002) - nature as media landscape and telematic passage -, dedicated to the disaster of the Twin Towers. For more information see the Appendix.