Computer & Net Artist/Writer/Curator

Name CATERINA 

Surname DAVINIO

Organization: Davinio Art Electronics - Karenina.it

Address VIA SASSI 10

City LECCO (LC)

Zipcode 23900

Country ITALY

 Tel. 0039 (0)341 282712

Fax 0341 282712

Email davinio@tin.it

Home Page: http://xoomer.virgilio.it/davinity.virgilio.it/davinity (under construction)

Short BIO

Caterina Davinio is computer artist, writer, curator. During the 90s she organized festivals and meetings in many Italian cities, creating a bridge between experimental poetry and the circuit of electronic art. She was one of the poets who for first realized animated poetry with computer in Italy, in 1991. Since 1998 her work appeared in the Internet with collaborative projects, among them Karenina.it, become an international point of reference of the avant-garde. She presented world-wide her work (in more than 100 exhibitions), has published essays about new media poetry (Techno-Poetry and Virtual Realities, Mantova 2002), texts in catalogues, poems and computer poems in reviews and anthologies, a novel (Còlor còlor, 1998). Featured in hundreds of web pages and sites, among them "NY Art Magazine", "Rhizome" (NY), Venice Biennial (I), and in art and literature experimental reviews (paper and software): "BoXon" (F), "Doc(K)s" (F), "Art on Line" (Brazil), "JavaMuseum" (D), "Generatorpress12" (Clev. OH. USA), many others.

Caterina Davinio è computer artista, scrittrice, curatrice. Durante gli anni 90 ha organizzato festival e convegni in molte città italiane, creando un ponte tra la poesia sperimentale e il circuito delle arti elettroniche. È stata uno dei primi poeti che hanno realizzato poesia animata con il computer in Italia nel 1991. Dal 1998 il suo lavoro si è proiettato in Internet con progetti collaborativi, tra questi Karenina.it, divenuto un punto di riferimento internazionale dell'avanguardia. Ha presentato in molti paesi del mondo il proprio lavoro (in più di cento mostre), ha pubblicato il saggio su poesia e nuovi media Tecno-Poesia e realtà virtuali, Mantova 2002, testi sullo stesso argomento in cataloghi e riviste, poesie e computer poesie in riviste e antologie, un romanzo (Còlor còlor, 1998). Presente in centinaia di pagine web e siti, tra questi "NY Art Magazine", "Rhizome" (NY), "La Biennale di Venezia" (I), e in riviste sperimentali di letteratura (cartacee e in formato digitale): "BoXon" (F), "Doc(K)s" (F), "Art on Line" (Brazil), "JavaMuseum" (D), e molte altre.

 

Pubblications/ Pubblicazioni (on paper and CD ROM/DVD/su carta e CD ROM/DVD, inclusions/inclusioni)

È inclusa come artista in pubblicazioni che riguardano il video e le arti elettroniche, la poesia sperimentale, tra queste / She is in publications about videoart and electronic art, among them:

AAVV, La coscienza luccicante, Gangemi Editore, Roma 98, ISBN-7448-862-9 

AAVV, Un notre web, "Doc(K)s", serie 3 - 21/24, (rivista e CD ROM), Ajaccio F 1999,  (computer animation: Nudo che cade dalle scale - Omaggio a Marcel Duchamp), ISSN Doc(k)s 0396/3004, commission paritaire  52 841

AAVV, What's your War?, "Doc(k)s", serie 3 - 25-28, rivista e CD ROM, Ajaccio F 2001  (net-art performance Paint from Nature), ISSN Doc(k)s 0396/3004 commission paritaire  52 841

AAVV, Action, "Docks" (rivista e DVD), serie 3 - 29-33, Ajaccio F 2004 (digital video: Fried/Frozen Events 2003, essay: Net-Performance: Processes and Visble Form), ISSN Doc(k)s 0396/3004 commission paritaire  52 841

AAVV, Scritture/Realtà, atti del convegno, A cura di A. Vaccaro e R. L. Porta, Prefazione di G. Ferri. Milanocosa, Milano 2002 (testo d'intervento nel convegno)

AAVV, Veneziapoesia 97, catalogo della mostra, nel contesto della 47ma Biennale di Venezia, a cura di Nanni Balestrini, Edimedia, Venezia 97 

Massimo Mori, Il circuito della poesia, Piero Manni, Lecce 97  

AAVV, Virtual Light. Nuove frontiere nella comunicazione e nell'arte, Multilink, Bari 96 

AAVV, Round Videofestival, Rimini, edizioni del 95, 97, 99, 2001 (presentazioni delle sezioni curate)

AAVV, V-Art, Cagliari, cataloghi edizioni del 98 e del 99 (presentazioni delle sezioni curate)

"Alphacentauri Estate" Estate III, catalogo del festival, 26 giu.-1 lugl. 1998, sezione Parmapoesia, a cura di Daniela Rossi, video-arte a cura di Manuela Corti.

AAVV, L'immagine leggera, catalogo del festival, Palermo 97 (presentazione delle sezioni curate)

AAVV, Caterina Davinio (Monografia sulla pittura di Caterina Davinio) Parametro, Roma 1990 (testi di Dario Micacchi, Renato Civello, Berenice)

AAVV, Oreste At The 48th Venice Biennale, Ed Charta, Milano 1999 ISBN 88-8158-279-1

AAVV, 49ma Esposizione internazionale d'arte Platea dell'umanità (La Biennale di Venezia), Electa 2001 

AAVV, Imaginarios de ruptura /Poéticas visuais, Instituto Piaget, Bairro Anchieta, Porto Alegre, RS-Brasil, ISBN 972-771-556-7 (foto digitale "Street Vertigo", 2002)

Marco Nereo Rotelli, La poesia come opera, I Quaderni del battello Ebbro, 2001, ISBN - 88-86861-49-4 Pubblica poesia telematica esibita nel Bunker Poetico della 49ma Biennale di Venezia e presentazione del progetto Karenina.it nel contesto del Bunker (Orsogril delle Artiglierie).

Voce dell'enciclopedia Treccani sull'arte elettronica

AAVV, Wandering Library, 3003, catalogue of the exhibition at Venice Jewish Museum, Projective, Israel.Pubblica riproduzione dall'opera esposta.

"Risvolti" Marjnalia continjentia (I), antologia, Edizioni Riccardi, Napoli 2002; pubblica poesia della serie "Fenomenologie seriali" 

"Risvolti" "Translation" n 10, Edizioni Riccardi, Napoli, 2003. Recensione sul saggio Tecnopoesia di A. Contiliano.

AAVV, Compagni di strada caminando, antologia/progetto collettivo di A. Contiliano, Edizioni Riccardi (NA) 2003 (pubblica poesia e poesia visiva).

"D'Ars", anno 43, n. 175-176, Dic. 2003, Premio Oscar Signorini, servizio illustrato di dieci pagine, con intervista di Silvia Venuti, ISSN 0011-6726, Milano

AAVV, "Kairan 8", Mail Art Forum, Spiderweb Prods (Japan) (pubblica poesia)

AAVV, Observatori 03, Valencia, Spain (Paper catalogue and CD)

"Info Brésil", 15 nov. - 15 déc. 2003 ISSN 0980 (recensione saggio sulla technopoesia)

AAVV, "Tellus" 24-25, Antologia "Scritture celesti, poesie in cerca di Dio", Ed. Labos, Sondrio, 2003, ISSN 1124-1276 (dieci poesie della serie "Fenomenologie seriali".

CD "Sala Apta", Centro de Arte Moderno, Provincia de Buenos Aires, associaciòn declarada Entidad de Bien Público registrada bajo el número Nº 4091-16503-C-99 por la Dirección de Entidades de Bien Público de la Municipalidad de Quilmes, Argentina

La bottega dell'inedito, antologia poetica su CD ROM; Edizioni Il Filo, Roma 2004 (poesie)

Lavatoio Contumaciale, I Trenta Anni del Centro 1974-2004, Edizioni IL Filo, Roma 2004, ISBN 88-88797-87-4

In "Tellus 26". Rivista di Arte, geofilosofia e letteratura. Vite con ribelioni rinomate e sconosciute, Dicembre 2004, Editrice LABOS (elaborazioni digitali e presentazione della ricerca in net-art)

Uscita di Sicurezza, catalogo della mostra, Comune di Rignano sull'Arno, 2004 (foto digitale).

AAVV, Navigando nelle parole Vol 14, antologia poetica, Edizioni Il Filo, Roma 2005, ISBN 88-7842-079-4 (poesia dalla serie "Squeeze")

AAVV, Ti bacio in bocca, antologia di poesia erotica al femminile a aura di Monica Maggi, LietoColle, Faloppio (CO) 2005. ISBN 88-7848-135-1 (poesia della serie: Fatti deprecabili, 1991)

È presente con interviste, notizie riguardanti sue attività, recensioni sul suo lavoro, riproduzioni di opere visive, articoli, testi poetici, in centinaia di pagine web e siti che hanno promosso suoi progetti / Reviews on her work, interviews, visual works, poems, essays are featured in hundreds of web pages and sites, on line data bases, which promoted Davinio's projects and exhibitions, among them: Exibart I, Archimagazine I, Noema I, Art&Job Magazine I, Teknemedia I, Nettime NL, Rizome NY, NY Art Magazine, Freemanifesta D, Akenatondocks F, BoXon - TAPIN F, Raisatzoom I, Doll's I, Fournos-Culture Gr., rivista Sinestesie I, Escàner Cultural Revista, Notiziario d'Italianistica, Biennale di Venezia I (web site ediz. 2001 e 2003), Comune di Venezia, Nonsoloparole I, Teatro Totale CND I, Trax I, Le musée divisioniste, ROL Rubicondor I, Random I, Naszapolonia Pl., FAF (Fine Art Forum, msstate.edu), Bollettino 900 I, D'Ars Oscar Signorini Onlus I, Syndicate, Gazzetta di Sondrio I, Pickwick I, Museo do essencial e do Alem disso Br., Microcinema International Database, Tellus-Novanet I, Arabafelice I, Artcogitans F, Burningpress, ZKM Forum D, Gnomiz I, Cetic.ufp, Cyberfest-siti I, Generatorpress 12, Oh USA, Retecivicamilano I, Javamuseum D, Rialtosantambrogio I, Electronic Literature Organization USA, Neural I, Comune di Monza, Comune di Roma, Sitart I, La Gazzetta del Mezzogiorno on the Web,  Guzzardi.it, Poesia.org, Kultura-Extra Online Magazine D, Mclink I, Comune Rignano sull'Arno I, Artmagazine.co.yu, Cut-Up I, literary.it I, Undo.net I, lietocollelibri I, alice.it I, Bollettario - Comune di Modena, Il Convivio I, 0m1.com F, MIFAV.uniroma, olats.org, Edizioni Riccardi I, Sinestesie I, Sometti.it, RAI.it Smartweb I, Officina di Pensamento Br, Artservis SCCA Ljubljana, Women.it I, arteria.ru, costis.gr, La Critica I, Daemonmagazine I, e moltissimi altri.

Dal 1998 cura e realizza in rete un progetto collaborativo tra net-art, informazione, dibattito e immagine digitale: "Karenina.it (poesia in funzione fatica)" (Fanno parte della redazione numerosi tra i maggiori artisti, critici e teorici internazionali attivi nel campo della poesia sperimentale e dell'arte elettronica. Since 1990 she realizes on line a collaborative project among net-art, information, debate, and digital image: "Karenina.it (Poetry in Phatic Function)"  (established and emerging international artists, critics an theoreticians in the field of experimental poetry and electronic art collaborate in this projects).

Ha fondato l'associazione per la promozione delle arti e delle scritture elettroniche Art Electronics, con sede a Monza (MI) / She founded in Monza (Milan) the cultural associatin Art Electronics for promotion of electronic art and writing.

HA CREATO nel 94 E CURA E AGGIORNA ANNUALMENTE IL VIDEOARCHIVIO Art Electronics and Other Writings clprezi@tin.it / She created in 1994, curates and updates yearly the videoarchives Art Electronics and Other Writings clprezi@tin.it

L'archivio contiene opere in video e CD ROM di artisti di tutto il mondo, realizzate dalla fine degli anni 80 fino ad oggi (poesia videovisiva, videopoesia, performance multimediali, videoarte e computer art), e mette il materiale a disposizione di università, accademie di belle arti, gallerie pubbliche, enti e associazioni. The archives contain art works in video and in CD ROM, realized since 1980 (video-visual poetry, videopoetry, multimedia performances, videoart, and computer art); the archives put material at disposal of universities, fine art academies, public galleries, institutions, and associations.

Archives / Archivi (inclusioni)

Tra gli archivi di video e net-art in cui è inclusa / She is included in the following video-archives:

o     Accademia Carrara (Bergamo) VIDEO

o     Museo Laboratorio dell'Università La Sapienza di Roma (Roma) VIDEO

o     VeneziaPoesia VIDEO

o     3V3polipoesia (di Enzo Minarelli), VIDEO

o     Videobardo (Centro Cultural Recoleta, Argentina) VIDEO

o     UniversitàCattolica di San Paolo (Brasile) VIDEO E NET-ART

o     ASAC Biennale di Venezia NET ART, POESIA VISIVA

o     Galleria Comunale d'Arte Moderna e Contemporanea (Roma) VIDEO E COMPUTER POETRY

o     Rhizome net-art database (NYC, USA) NET-ART

o     ArtistBase Java Museum (D) NET-ART E IMMAGINI DIGITALI

o     Italian Net-Art (D) NET ART

 

GROUP EXHIBITIONS/MOSTRE COLLETTIVE E FESTIVAL (partecipazioni / participation)

Tra le mostre collettive e i festival internazionali ricordiamo / Among the group exhibitions and festivals we recall:

2005

2004

2003

2002  

·      1ª BIENAL INTERNACIONAL DE POESIA 2002 - Portugal “IMAGINÁRIOS DA RUPTURA – POÉTICAS VISUAIS” ( “RUPTURES OF IMMAGINARY – VISUAL POETRY”). Douro e Vale do Côa/2002, Vila Nova de Foz Côa, May-June 2002, 40 artists from 15 countries.

·      8° Poetry Festival in Genoa (Poetry in the net), 2002.

·      PERFORMANCESX6. AJACCIO (F), Caterina Davinio's net-art performance dedicated to the Twin Towers disaster "Paint from Nature" presented June 8 in the contest of  the Poetry/Performance exhibition at the EGLISE ANGLICANE.

·      Yourself, autoritratto, exhibition, Sesto Senso, Bologna (11-26 luglio).

·      Violence Festival - Version 1.0: Violens Festival Tábor (Czech Republic) 17 - 31 August 2002. NewMediaArtprojectNetwork and CESTA
* Computer Space Festival 2002 Sofia (Bulgaria) (18-21 Oct
2002)
, Liberarti Festival / Liverpool Biennale 2002 (10 Oct - 01 Dec 2002)
*Version 3.0: "e-magic - New Media events" 43rd International Filmfestival
Thessaloniki (Greece) 12-16 November 2002
*Version 4.0 - New Media Nation - Festival des Festivals Bratislava
(Slowakia) 20-22. February 2003
*Version 4.1 - Spotlight on TURBULENCE 

 *Version 5.0 - Videoformes - 18th International Video und Multimedia
Festival
20-23 March 2003 

·    Polyphonix 2002, Paris, France (digital work), in a collaborative CD ROM project by Pierluigi Capucci

·      Italian Net Art (On line Exhibition, organized by A. De Cologne), 2002

·      IMAF 2002 - 4th INTERNATIONAL MULTIMEDIAL ART FESTIVAL, 05 - 06. October 2002. MAS Gallery & Multimedial Art Studio, Odzaci, Yugoslavia

·      Arte in transito / L'arte e le arti (Art in transit/Art and the Arts), meeting/convegno all'Università Roma III - DAMS (conferenza e proiezioni video/lecture and video)

2000 - 2001

1999

1998

1997

1996

1995

1994-95

1992- 93

·      Palazzo Valentini (Roma 92) - Installazione di computer art nella mostra "Viaggio nelle tangenti della memoria"

·      Università di S Paolo (Brasile 92) - proiezione video

·      Fiera di Milano 92 - proiezione video

·      Estate romana a Ponte Sant’Angelo (92) - proiezione video

·      Altri spazi alternativi a Firenze, Bologna e Roma (cura gli incontri presentando propri lavori e di altri artisti sperimentali).

 

Tra le pubblicazioni / Publications (as an author / come autrice):

Novels

Caterina Davinio, Còlor Còlor, romanzo/novel, Campanotto Editore, Pasian di Prato, Udine, 1998, finalista al premio Feronia 99, ISBN 884560072-6  --- To buy/Acquista Color Color: http://www.internetbookshop.it/ser/serdsp.asp?shop=33&isbn=8845600726&DB=104

Essays

Caterina Davinio, Tecno-Poesia e realtà virtuali / Techno-Poetry and Virtual Reality, saggio/essay (Italian / English), con prefazione di/Preface by Eugenio Miccini, Sometti, Collana / Collection: Archivio della Poesia del 900, Comune di Mantova, Sometti Publisher (I) 2002, ISBN-88091-85-8 --- To buy / Acquista Techno-Poetry: http://www.internetbookshop.it/ser/serdsp.asp?shop=33&c=RXU4OTIQ4U4DY

Articles

Articoli su scrittura e nuovi media e cataloghi di mostre / Articles about writing and new media in catalogues:

"Electronie d'arte e altre scritture", in catalogo V-Art (Cagliari, 1997 e 1998)

Round (Rimini, varie edizioni dal 95 al 2001/ several editions since 1995)

Presentazione "Poevisioni elettroniche", in catalogo, L'immagine leggera (Palermo, 1997)

Teatro Totale (Roma, varie edizioni dal 1999 al 2002 / several editions since 1999)

Videoriflessi (Chieti, 1999 e 2000), video-compilation catalogue.

Poesie elettroniche, video e progetti web sono pubblicati in / Electronic Poems and Web Projects have been published in

"Generatorpress12", 2002, Cleveland (OH) USA, John Byrum Editor, 14 poems from "Serial Phenomenologies" series, in Italian and translated in English, and digital image from the computer animation Portrait of the Artist as Time (1999). Evolving from November, 2002 through April, 2004. In June, 2004, a CD version of Generator 12 included  Portrait of the Artist as Time (1999). This CD is funded in part through a grant from the Ohio Arts Council.

CD "Sala Apta", exhibition catalogue, Argentina

"Doc(k)s", paper and CD, 1999, Ajaccio, Francia, ISSN Doc(k)s 0396/3004, commission paritaire  52 841 (digital animation: Nude that Falls Down the Stairs - Tribute to Duchamp)

"Doc(k)s", paper and CD, 2001, Ajaccio, Francia, ISSN Doc(k)s 0396/3004, commission paritaire  52 841 (net-art work Paint from Nature, dedicated to the Twin Tower disaster)

"Doc(ks)", paper and CD, 2004, Ajaccio, Francia, ISSN Doc(k)s 0396/3004, commission paritaire  52 841 (digital video Fried/Frozen Events 03)

AAVV, Compagni di strada caminando, antologia-progetto collettivo di / Anthology-Collaborative Project by A. Contiliano, Edizioni Riccardi (NA) 2003 (digital photo, digital visual poem).

"Tellus" 24-25, Scritture Celesti (I), Ed. Labos, 2003, ISSN 1124-1276, digital photos, digital visual poems ISSN 1124-1276, digital photos, digital visual poems

"BoXoN - TAPIN on line", Julien D'Abrigeon Editor, published Vertigo, digital photo, 2002

"Doll's", on line (2002), published the digital still work "Vento radioattivo".

"D'Ars", Dicembre 2003, published: frame from Portrait of the Artist as Time, images from net-art project GATES, and from Karenina.it web site

"Tellus 26" Vite con ribellioni rinomate e sconosciute, Labos, NOVEMBRE 2004, ISSN 1124-1276. 

Interviste e articoli in giornali e riviste, cartacee, su CD ROM e on line / Interviews and articles in newspapers and reviews (paper, CD ROM, web):

"Paese Sera" ("Performance in evoluzione"), 1990.

"Scritture/Realtà virtuali", in Scritture/Realtà, atti del convegno, Milano 2002. Published also in "Karenina.it" (on line), and in "Docks" (on line and in CD ROM), and in other web sites.

"La poesia videovisiva tra arte elettronica e avanguardia letteraria", in "Doc(K)s" review (F), (essay), 1999, ISSN Doc(k)s 0396/3004, commission paritaire  52 841.

"Net-Performance: Processes and Visible Form", in "Doc(k)s", 2004, Ajaccio, F, ISSN Doc(k)s 0396/3004, commission paritaire  52 841.

"Doll's" (interview to the artist by Caterina Della Torre), on line (2002).

"Bollettario" ("La pace possibile" intervention against the war), on line, web site curated by Nadia Cavalera

"Enterprise" (interview to the artist, by Armando Adolgiso), on line

Digitalis II, Vancouver BC (audio-interview, on line)

"D'Ars", Dicembre 2003 (10 pages illustrated interview, by Silvia Venuti)

"Daemonmagazine", Poesia sperimentale telematica: domande sui rapporti tra arte e tecnologia. (Interview to Caterina Davinio by Azzurra D’Agostino)

Poesie in riviste letterarie / Poems in literary journals:

"BoXoN - TAPIN", on line (F), Julien D'Abrigeon Editor, 3 poesie tratte da: "Fenomenologie seriali" / 3 poems from the series "Serial Phenomenologies"

"Risvolti" Marjnalia continjentia (I), antologia, Ed. Riccardi, Napoli 2002, poesia da "Fenomenologie seriali"

"Tellus" 24-25, Scritture Celesti (I), Ed. Labos, ISSN 1124-1276. 13 poesie dalla serie "Fenomenologie seriali"/ 13 poems from the series "Serial Phenomenologies".

"Generatopress12" (USA), John Byrum Editor, 14 poems from series "Serial Phenomenologies", in Italian and in English (on line version). 

 

Poesie in antologie / Poems in anthologies:

AAVV, ContrappuntiPerVersi, a cura di Beppe Costa. Introdotta da Luigi Reina, Pellicanolibri, Roma 1990.

AAVV, Cara Poeta, Soggetto Tre, Roma 1995.

AAVV, Compagni di strada caminando, opera collettiva di poeti sperimentali italiani a cura di Nino Contiliano, Edizioni Riccardi, Napoli 2002.

AAVV, La bottega dell'inedito, antologia poetica su CD ROM, Edizioni Il Filo, Roma 2004

AAVV, Navigando nelle parole, Vol 14, antologia poetica, Edizioni Il Filo, Roma 2005.ISBN 88-7842-079-4, (poesia della serie "Squeeze")

AAVV, Ti bacio in bocca, antologia di poesia erotica al femminile a aura di Monica Maggi, LietoColle, Faloppio (CO) 2005. ISBN 88-7848-135-1 (poesia della serie: Fatti deprecabili, 1991)

 

Stampa, radio, televisione / Press, Radio, Television: •NY Art Magazine (NY, USA), Docks (F), Neural (I), Visible Language (USA), Boxon (F), La Repubblica (I), Trovaroma (I), Il Tempo (I), Il Messaggero (I), L'Unità (I), L'Umanità (I), Paese Sera (I), L'Eco di Bergamo (I), Il Giorno (I), Ages, Ansa, Adn-Kronos (I), Next (I), Proposte (I), La stanza Rossa (I), D'Ars (I), Flash Art e altre riviste culturali (I), ROL (I), Raisatzoom (I), Doll's (I), Il Carlino (I), Mongolfiera (I), Anteprima (I), Il Piccolo (I). Radio, TV: Gr2, Teleroma 56, Telestudio, TG Lazio, Rai 3 Nazionale, Rai Televideo, Eco di Bergamo, Il giorno, RadioRock, Voglia di radio, Radio 107 e Radio Globo di Roma, Controradio e altre emittenti private italiane e straniere. 

TRA LE COLLABORAZIONI ED EVENTI ORGANIZZATI / ORGANIZED EVENTS AND FESTIVALS, COLLABORATIONS

·      Selezione di sole artiste per la sezione Computer Art nella mostra La parola e lo sguardo, Palazzo delle Esposizioni, gennaio 1995 (she selected woman artists and participated in the section computer art, Palazzo delle Esposizioni, Roma)

·      Oltre le arti elettroniche: la nuova sperimentazione, organizzazione convegno e proiezioni, Museo Pecci, Prato, 1995 (Beyond Electronic Art: New Experimentation, meeting at Pecci Museum, Prato (I), she organised the meeting, curated the selection of international new media artists and poets, participated as an artist with a computer art work)

·      Videometropoli, Fiera di Roma, 1995, rassegna video (Rome Fair 1995, she curated a video-compilation and participated as an artist)

·      Videometropoli, Palazzo Gambalunga, Rimini, 1995, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist)

·      Videometropoli, in Cybernauti 2, Palazzo Sanguineti, Bologna, 1995, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche 96, Anfiteatro della Fortezza Medicea, Siena, 1996, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni Elettroniche Trio, Teatro Sant'Angelo, Perugia, 1997, rassegna video, conferenza (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche 97, Cineteca comunale, Rimini, 1997, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche, Casa delle culture, Roma, 1997, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche, Palazzo Ducale, Genova, 1997, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche, L'immagine leggera, Palermo Videoart Film and Media Festival, 1997, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche, V-Art '97, Teatro Alkestis, Cagliari, 1997, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche 97 e 98, Università di Bergamo, Facoltà di Lingue e Letterature Straniere, 1998, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Poevisioni elettroniche 97 e 98, Clorofilla, Ex Convento di Sant'Agostino, a cura dell'Accademia di Belle Arti di Bergamo, 1998, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      La coscienza luccicante. L'arte nell'età elettronica, collaborazione alla sezione videopoesia, Palazzo delle Esposizioni, Roma, 1998 (she collaborated with the curator of video-poetry section and participated as an artist) 

·      Poesia video-visiva negli anni 90, cura sezione videopoesia della Settimana letteraria, Museo del cinema, Cinema Massimo, Torino, 1998 (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Parole virtuali, V-Art, Teatro Alkestis, Cagliari 1999, rassegna video in collaborazione con Julien Blaine (she curated the video-compilation in collaboration with Julien Blaine, and participated as an artist) 

·      Parole Virtuali, Round, Palazzo Gambalunga, Rimini, 1999, rassegna video in collaborazione con Julien Blaine (she curated the video-compilation in collaboration with Julien Blaine, and participated as an artist) 

·      Parole Virtuali, Festafestival 99, Segni, Gavignano, Carpineto Romano, 1999, rassegna video in collaborazione con Julien Blaine (she curated the video-compilation in collaboration with Julien Blaine and participated as an artist) 

·      Parole Virtuali, Biennale di Venezia 99, Karenina.it per Progetto Oreste (Venezia 99, Padiglione Italia), rassegna video in collaborazione con Julien Blaine, per gli allestimenti si ringraziano John Gian, Emilio Fantin, Meri Gorni (she curated a video-compilation and participated as an artist in the context of the meeting "How do you meet with the poets?") 

·      Teatro Totale / Aree Intermediali, sezione video, Teatro Greco, Roma 99 (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Cyberfest, sezione video, Bondeno (FE) 99, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Videoriflessi, Chieti 99, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

·      Videoriflessi, Chieti 2000, rassegna video (she curated the video-compilation and participated as an artist) 

Rassegne meno recenti / Non Recent Festivals:

·      Poesia e non-poesia. Variazioni performative su temi neo-scapigliati, rassegna di poesia performativa, settembre 1990, Il Classico, Roma (she curated the poetry events and participated as a performance-poet) 

·      TRA\sgressioni in versi, Roma, redazione della rivista Idea, rassegna di poesia, giugno1991  (she curated poetry readings and participated as a performance-poet) 

·      Contr\appunti per\versi, 1990-91, Roma, ass. cult La vie en rose, in collaborazione con l'editore Pellicanolibri. Rassegna di poesia e poesia performativa. La rassegna ha prodotto un'antologia che raccoglie oltre cento autori  (she collaborated in curating poetry evenings-readings and participated as a performance-poet; anthology published by Pellicanolibri Publisher, Preface: Luigi Reina, Rome 1990) 

·      L'Arpa di Eros, 1991-92, in collaborazione con Serarcangeli Editore, col Patrocinio dell'Assessorato alla cultura del Comune di Roma, ass. cult. Osiris.. Rassegna di poesia sperimentale  (she curated experimental poetry evenings/readings and participated as a performance-poet and a computer-poet). 

·      Centomilamodi di... perdere la testa, 1992-93, rassegna itinerante di poesia, arti elettroniche, performances multimediali con date a Napoli, Milano, Firenze, Bologna e Roma presso vari spazi espositivi alternativi, in collaborazione con Serarcangeli Editore, interventi di Marco Maria Gazzano, Lamberto Pignotti, Gianni Toti e altri.  (She curated the itinerant exhibition of new media art & poetry, and participated as a computer artist-poet) 

·      L'arte e la comunicazione nell'era del virtuale, incontro-convegno nazionale tra artisti, critici e pubblico, 15 maggio 1993, galleria Mara Coccia (in collaborazione con Marco Maria Gazzano, Mario Sasso, Nicola Sani, Ida Gerosa). She collaborated in curating the meeting and participated as a live performer, by reading Gianni Toti's texts. 

·      Electronìe d'arte e altre scritture, (1994-95), festival internazionale di sperimentazione video, computerarte, telematica, multimedialità, Roma, Firenze, Bologna, Milano, Torino e altre città 1994-95, in collaborazione con numerosi organizzatori e critici italiani e stranieri di arti elettroniche: Padova: Auditorium delle Maddalene, Torino: Galleria Artifex , Milano: Atelier Gluck , Firenze: Caffè letterario delle Giubbe Rosse, Galleria Spaziotempo, Bologna: Link, Roma: Lavatoio Contumaciale (She curated the itinerant exhibition of new media art & poetry, and participated as a computer artist-poet

 Net based projects

1. June 2001 - PARALLEL ACTION - BUNKER (49th Venice Biennial, general director Harald Szeemann, virtual happening for the Bunker Poetico, Marco Nereo Rotelli Curator) http://www.geocities.com/kareninarivista/; Year: June 7, 2001, technology: e-mailed poems and digital/digitalized visual poetry, web site, html, gif, jpg, e-mail and web communication. In the context of the Poetry Bunker 60 poets and artists connected with Karenina.it web site, sent their contribution by e-mail, which were published in real time during a real happening at the Orsogrill delle Artiglierie (A Net Of Voices).

2. February 2002 - PAINT FROM NATURE / COPIA DAL VERO ("Nature" as media landscape and telemathic passage) http://www.geocities.com/Paris/Lights/7323/paintfromnature.htm; Year: February 4 2002 (Florence) and June 8 2002 (Eglise Anglicane, Ajaccio, F), technology: 78 e-mail, 77 arrived September 11-15  2001, remote action and installation, e-mail and web communication, html, gif, jpg files.

"Paint From Nature" is made of  e-mails chosen among those arrived at the artist's studio on September 11 - 15. In a rigorous non-iconic way this net-art work describes the tragedy of the Twin Towers as it appeared in the telemathic flux. The choral sound of the rhizomers voices in the "copy from nature", from the telemathic "truth" - which actuates its "reality" in the continuous passage from real to virtual and back - comes from an every-place, or from a no-place, from a texture of contacts, which is also a "thing", space where to enter, to wander, to look for. This space, in the performance "Paint from nature", is copied down, or, with a metaphor, photographed, after it was framed in the monitor, together with some questions about what a net-performance "really" is, what a "copy from nature" and the "nature" self, for an artist is in the net, in the media universe, how Internet brings in discussion the role of the artist, his identity, and these concepts (identity, reality, copy, nature, original, presence, performance, role, space-time) result disintegrated but also reconstructed. (Selected for the Rhizome Net-Art Database NY. Linked in BlogWork Project of ASAC - The 50th Venice Biennial)

3. March 2002 - GLOBAL POETRY NET-ACTION (virtual&real) Texts & Pictures (various languages) http://xoomer.virgilio.it/kareninazoom/; Year: March 2002, technology: digital experimental poetry and images by 122 artists, web site, html, gif, jpg, e-mail and web communication, installations in real time contemporaneously in new New York, Los Angeles, Lecco, Milan, Rome, Cologne, Saint Petersburg, Montevideo and other cities in California, Brazil, Russia, Italy. Collective creation which runs in the net as communication, art made of communication; the involved artists played on the semiotic limit between real and virtual, by realizing this collaborative performance in network also as concrete, "real" thing out of the net, contemporaneously in remote places of the planet, as installation, performance, exhibition, and then they bring it again in the Internet, as web site. The virtual action took place March 21 2002, the real performances happened contemporaneously 21-23 March 2002, still on line. (Selected for the Rhizome Net-Art Database NY. Featured in BlogWork Project of ASAC - The 50th Venice Biennial).

4. 1998 - in course - KARENINA.IT (Poetry in Phatic Function) http://www.geocities.com/Paris/Lights/7323/kareninarivista.html; Year: the web project began in 1998, is still active; technology: web site, html, gif, jpg, e-mail and web communication; international meeting point for debate around new media poetry and avant-garde, concrete, video, visual, sonore poetry and experimental arts. By Jakobson, phatic is the use of the language which has the finality to maintain open and operative the communication channel among the interlocutors. On the limit between art and critic, happening and net performance, Karenina.it is a virtual meeting place around the theme of the writing and the new technologies, in which experiences of international artists, curators, theoreticians converge, in a net that counts thousands of contacts in the world. Net -art e Fluxus XCommunication Perspectives on Modern Web Literary Avant-Garde - Karenina.it seen by Enrico Gianfranchi.

5. GATES - Beyond Net.Art / Real Things Across the Cyberspace
Featured in BolgWork project of ASAC - The 50th Biennale di Venezia
By Caterina Davinio & Karenina.it
Gates is dedicated to Pierre Restany
Part 1: July 4 - September 30, 2003
Part 2: October 1 - December 31, 2003
http://xoomer.virgilio.it/davinio/GATES/gatesindex.htm
Collaborative planetary network event. Contribution (performance, poetry, art, video-art) from: Belgium, Lebanon, Chile, Amazzonia, USA, Greece, UK, Brazil, Germany, Spain, and from other countries. Gates is a total new collaborative art experiment, a non-conventional exhibition; one participated not by sending video or digital work on the topic, but creating a circulation of action-communication, between real and cyberspace, between visual and word, related to the symbolic icon of the Gate, with its metaphoric, symbolic, of computer science, and telematic, implications, gates as ways of transit, as dimension of open, of passages in every direction, at every level. Creating a new form of art that uses as matter e-communication, relationship among persons, art debate, real/virtual body, voice, gesture. The call was directed to experimental artists, poets, critics, theoreticians, "e-post-Fluxus casseurs", "e-post-post-duchamp-ists (?)". Gates has been dedicated to Pierre Restany, who had joined the project and tried to find a node in Paris for it. (For Internet Explorer 6)
.

Participations  the Venice Biennial:

AWARDS

1992 Premio Art Gallery for Computer art, MC Microcomputer Magazine, Roma, Italia (2nd prize). Review in "MC Microcomputer" magazine (Roma) and presentation at Milan Fair SMAU 1992.

2003 XX Oscar Signorini Prize for work as artist and critic in new media poetry, Milano, Italia. 10 pages illustrated review in "D'Ars" art journal (Milan), and solo exhibition in D'Ars Gallery.

2003 MAD 03 Section NET_ZIN, for web based project Karenina.it, in MAD 03 Festival, Madrid 2003.

Selections

1998 Final selection in Feronia Prize (Roma) with the novel Color Color, Capanotto Publisher, Pasian di Prato (UD), 1998.

2003 Final selection in Feronia Prize (Roma) for the essay TechnoPoetry and Virtual Realities, Sometti, mantova 2002.

Other numerous recognitions and prizes for painting and poetry during the 80s and early 90s.

 

 

 

Free Home Page